Duaa (Åkallan)

Vad är Duaa?

Duaa är att du ber Allah hjälpa dig med något som du behöver hjälp med. Duaa är ett arabiskt ord och på svenska heter det åkallan.

När kan man göra duaa?

Man kan göra duaa när som helst men det finns vissa tider och vissa tillfällen när det är extra bra att göra duaa . De är till exempel. på Arafatdagen, i månaden Ramadan, på fredagar, under den sista delen av natten och under sujood, i salat (bönen). Du kan göra duaa när du vill, till exempel när du blir sjuk kan du då göra duaa och be till att Han ska göra dig frisk.

Det finns många olika duaa

Det finns duaa för olika tillfällen under dagen, t.ex. före och efter maten, när du vaknar och när du lägger dig, när du går ut, när du besöker någon som är sjuk, etc. Det finns också dua vid salat (bönen), när du gör wudu (tvagning) eller när du hör adhan (böneutropet). Du kan göra duaa när du eller någon annan du känner är sjuk eller har fått ett problem. Du kan göra duaa för dig själv, dina föräldrar, dina syskon, dina släktingar och andra som du känner. Du kan göra duaa för alla muslimer, också för de som du inte känner. När du gör duaa för någon annan får du belöning för det. Du kan be Allah om förlåtelse och att Han ska vara nöjd med dig.

Duaa är mycket viktig för oss muslimer

Allah säger i Koranen:

”Åkalla Mig, och Jag kommer att besvara er”

När vi gör duaa och ber Allah om hjälp vet vi att Han kommer att besvara vår duaa och att det finns bara en som kan hjälpa oss och det är Allah, Den Barmhärtige, Förbarmaren, Den som besvarar vår åkallan. Vi kan be Honom om allt som är bra för oss här i livet och i näsa liv, livet efter döden.