Så firar jag Ramadan och Id al-Fitr

Jag heter Sara och är muslim. Jag är 12 år gammal. Jag vill berätta för er hur jag firar Ramadan och Id al-Fitr.

Ramadan

Under den islamiska månaden Ramadan fastar jag varje dag från gryningen till solnedgången. Det betyder att jag äter ingenting och dricker ingenting heller hela dagen. När kvällen kommer och solen går ner bryter jag fastan. Det heter Iftar.

När jag bryter fastan gör jag det med dadlar som profeten Muhammed (SAW) gjorde .

Ramadan är en mycket stor och viktig månad för muslimer. Koranen sändes ned till profeten Muhammed (SAW) under månaden Ramadan. Jag ber fem gånger om dagen. Det betyder inte att jag ber bara under Ramadan, en muslim ska be fem gånger varje dag. Jag ber på en bönematta, som jag lägger på marken vänd mot staden Mecka i Saudiarabien. När vi ber måste vi vända oss mot Qibla, och Qibla ligger i Mecka.

Under Ramadan brukar jag vara vänlig och hjälpsam. Jag läser Koranen varje dag och jag brukar ge pengar till fattiga människor. Jag hjälper min mamma när hon lagar mat för Iftar. Jag bråkar inte och säger inte fula ord. Jag gör också alla mina läxor.

Id al-Fitr

När Ramadan är slut kommer Id al-Fitr. Det är en fest som alla barn väntar på, men även vuxna. Sista dagen av Ramadan och när vi får veta att nästa dag är Id, skickar jag fina Id-kort till mina vänner och släktingar. Jag får också Id-kort från dem.

Id varar i tre dagar. På den första dagen tar jag på mig mina nya festkläder och jag går med mina föräldrar och syskon till moskén för att be Id-bönen (salatul-Id). De flesta av mina vänner och släktingar brukar också vara där i moskén den dagen.

Efter bönen gratulerar alla varandra och säger: "Id mubarak" till varandra. Därefter går vi hem och vi äter en stor frukost med familjen. Nu kan vi äta frukost igen när Ramadan är slut. Under Ramadan åt vi också en frukost som heter Suhoor men man äter den innan soluppgången. Sedan får jag och mina syskon pengar och presenter av pappa och mamma. De får också presenter av oss.

Första dagen av Id brukar vi alltid äta lunch tillsammans med släktingar. Det blir en stor festmåltid och alla är finklädda och glada. Vi ger presenter till varandra. Vi önskar också varandra en ”Glad Id!”. Nästa dag som är andra dagen av Id går vi ut, hela familjen. Vi brukar då äta lunch på en restaurang.

En annan sak som jag tycker mycket om är en stor festmåltid som vi brukar ha med många andra familjer. Vi samlas i en stor lokal där alla har mat med sig. Det blir olika sorter av mat, kakor, tårtor och frukt. Yum! Vad gott!
För oss barn blir det också lekar, tävlingar och presenter.

Under Id brukar jag ta ledigt från skolan.

Nu är det sista dagen av Id. Imorgon är det dags för skolan igen så jag måste lägga mig tidigt annars blir jag mycket trött i skolan imorgon!