Fredagsbönen (Salat Al-Jumu'a)

Fredagen är den bästa dagen av veckans dagar och är en speciell dag för muslimer. Den är också muslimernas helgdag. Under denna dag går muslimerna till moskén för att be fredagsbönen tillsammans.

Fredagsbönen är den bön som man ber mitt på dagen på fredagen varje vecka. Man ber då i grupp tillsammans med andra muslimer.

Fredagsbönen är obligatorisk för alla män men inte för kvinnor. Kvinnor kan också delta i fredagsbönen, men bara om de själva vill. Fredagsbönen är inte heller obligatorisk för barnen men de kan också följa med sina föräldrar och vara med på fredagsbönen.

Tiden för fredagsbönen

Tiden för fredagsbönen är samma tid som för dhuhr bönen (Middagsbönen). Vi ber inte dhuhr på fredagen för den ersätts då av fredagsbönen.

Hur gör vi fredagsbönen?

Fredagsbönen är två rak'a så den liknar Fajr bönen. Men innan bönen håller Imamen en Khutba och sedan börjar bönen. Så först blir det Adhan och sedan börjar khutba. Bönen börjar efter khutba.

Vad betyder Khutba?

Innan bönen håller Imamen ett tal. Det är det här talet som kallas Khutba . Under khutba sitter alla lugnt och lyssnar. De får inte prata med varandra eller göra något annat under khutba.

Vad handlar Khutban om?

När det är dags för fredagsbönen görs först Adhan (kallelse till bönen). Efter Adhan reser sig Imamen och går fram för att hålla khutban.

Khutba består av två delar. Imamen står på en en talarstol under khutban. Talarstolen heter Minbar på arabiska.

Imamen börjar khutban med att säga Alhamdulillah och prisa och tacka Allah. Han sänder sedan frid och välsignelser över profeten Muhammed (saws) och hans familj. Sedan säger han shahadah (trosbekännelsen).

Därefter uppmanar han muslimerna att lyda Allah och att vara goda och göra goda gärningar. Han påminner dem om deras religion och ger dem råd, och sedan pratar han om något som är bra och som man har nytta av. Det här var den första delen av khutba.

Efter första delen av khutba, sitter Imamen en kort stund och sedan står han upp igen för att börja med andra delen av khutban.

Han börjar sedan med den andra delen av khutba och han börjar den också med att säga Alhamdulillah. Han prisar Allah igen och sänder frid och välsignelser över profeten (saws) och hans familj och sedan säger han shahadah (trosbekännelsen).

Därefter avslutar Imamen khutban med att göra duaa (åkallan) för alla i moskén och sedan för alla muslimer. Alla måste vara tysta och lyssna noggrant. Efter varje duaa säger vi amin, vilket betyder "O Allah besvara vår duaa".

Nu är khutban slut börjar bönen direkt. Fredagsbönen är två rak'at, så den liknar Fajr (Gryningsbönen). Alla ber tillsammans och Imamen leder bönen. Under fredagsbönen läser Imamen Koran högt som i Fajr bönen.

Så här ber man Fredagsbönen (Salat al Jumu'a)

Efter Iqamah står Imamen längst fram och alla andra bedjande ställer sig i raka rader bakom Imamen.
  1. Imamen börjar bönen med Takbiratul-Ihram, dvs han lyfter upp båda händerna upp till öronen eller axlarna och säger högt Allahu Akbar. Alla andra bedjande gör samma sak efter Imamen och säger också Allahu Akbar.

2. Sedan Lägger Imamen händerna på bröstet, med höger hand är över vänster hand. Alla andra gör likadant. Imamen börjar nu med att säga: Aodhu billahi minash shaitainr rajim. Den här meningen kallas Istiadha. Du läser istiadha i alla böner men bara i första rak'n.
  3. Efter Istiadha läser Imamen sura Al-Fatiha högt.

4. När Imamen läser AL-Fatiha, lyssnar alla tyst tills han är klar. Och när Imamen säger Wa lad-dhallin säger han och också alla bakom honom: Amin. Amin betyder: OAllah! Allah acceptera vår duaa (åkallan).

5. Efter det läser de andra bedjande Al-Fatiha tyst.

6. Sedan läser Imamen en kort sura efter al-Fatiha, till exempel sura Al-Ikhlas eller An-Nas eller AL-Falaq eller vilken en annan kort sura man vill.

7. Efter det säger Imamen Allahu Akbar och går till ruku'. Alla andra gör säger samma sak, de säger Allahu Akbar och går till ruku'.

8. I ruku' säger man tyst tre gånger: "Subhana Rabiyal Adhim". Ingen reser sig innan Imamen har rest sig.

9. Sedan reser imamen sig upp och säger Sami Allahu liman hamidah. Då reser sig alla andra upp och sägerRabbana wa lakal hamd.

10. Imamen säger nu: "Allahu Akbar" och går ner till sujud. Alla gör samma sak, de säger också "Allahu Akbar" och går ner till sujud.

11. I sujud säger man tyst:"Subhana Rabbiyal A'la." tre gånger.

12. Alla stannar kvar i sujud tills Imamen har reser sig och säger "Allahu Akbar". Då reser man också sig med alla andra och säger "Allahu Akbar" och sätter sig.

13. Imamen säger nu "Allahu Akbar" och går ner igen till sujud. Alla andra säger också "Allahu Akbar" efter Imamen och går en gång till ner till sujud.

14. I sujud säger man igen och tyst:"Subhana Rabbiyal A'la." tre gånger.

15. Efter det reser sig Imamen upp och säger "Allahu Akbar". Alla andra gör också samma sak efter Imamen.

16. Nu är en rak'a klar och den andra rak'an görs på samma sätt.

17. I slutet av andra rak'an sätter sig Imamen och läser Tahiyyat tyst. Alla bakom honom läser också Tahiyyat tyst.

18. Imamen avslutar bönen genom att vrida huvudet åt vänster och säga:

Assalamu alaikum wa rahmatullah.

Och han vrider sedan huvudet åt höger och säger säger

Assalamu alaikum wa rahmatullah.

19. Alla gör samma sak och vrider huvudet åt vänster och säger:

Assalamu alaikum wa rahmatullah.

och sedan åt höger och säger: