Vad kan vi göra under Ramadan?

Några saker som är bra att göra

• Äta något vid Suhoor, innan gryningen.
  • Bryta fastan så fort som möjligt när det är dags efter solnedgången.
  • Att bryta fastan med dadlar som profeten (saws) brukade göra. Om man inte har dadlar kan man bryta fastan med vatten.
  • Att göra mycket du’a och speciellt när man brytar fastan. För Allah (swt) accepterar den du’a som man gör då.
  • Att be kvällsbönen (Maghrib) direkt när man bryter fastan. När man har gjort salat kan man då börja äta.

Hur ska vi vara under Ramadan?

Fastan betyder inte att bara avstå från mat och dryck under dagen i Ramadan. När vi fastar ska vi se till att även våra kroppsdelar fastar. Vi ska t. ex inte säga något som är haram och dåligt med tungan. Vi ska inte göra något som är haram eller dåligt med händerna och inte heller se eller titta på något som är haram eller dåligt med ögonen.

Här är några dåliga saker som vi ska akta oss för när vi fastar:

• Vi får inte ljuga, skvallra, prata bakom ryggen på andra människor eller säga fula ord.
  • Vi får inte bråka, bli arga och aggressiva eller höja rösten.
  • Vi får inte stjäla eller slå någon.
  • Vi får inte titta på dåliga filmer och TV-program och andra saker som är haram.

Under Ramadan ska vi försöka att vara extra goda och göra goda gärningar

• Vi ska försöka vara extra snälla och hjälpa andra.
  • Vi ska hjälpa fattiga och ge dem mat och pengar och skänka pengar till välgörenhet. Man kan då t.ex. ge pengar till personer som har det svårt eller till moskéer. Profeten (saws) var mer generös under Ramadan än vad han var under annan tid.
  • läsa Koranen och göra alla våra böner i tid.

Vi muslimer ska egentligen försöka vara snälla, generösa och ska vara goda människor hela tiden och inte bara under Ramadan. Men det är speciellt viktigt att vara så och att göra fler goda gärningar under Ramadan.

Nyttan av Ramadan

Fastan har en stor nytta för oss. Den gör att vi kommer närmare Allah eftersom vi lyder Allah då och gör det som Han vill att vi ska göra.

Den gör oss till bättre muslimer genom att vi gör goda gärningar, läser Koranen, ber och håller oss borta från dåliga saker.

Fastan gör att vi lär oss ha tålamod. Vi lär oss att tåla hunger och törst.

Fastan gör oss känna hur de fattiga har det när de är hungriga. När vi känner hur jobbigt det är att vara hungrig kommer vi då ihåg de som inte har mat att äta.

Fastan lär oss vara snälla att inte uppföra oss på ett dåligt sätt mot andra. Om någon säger något dåligt till oss ska han inte svara på samma sätt. Vi ska säga: "Jag är fastande. Jag är fastande”.

Fastan är bra för hälsan. Den gör att magen kan vila och må bra.

Allah belönar de som fastar med att komma till paradiset. Det finns en dörr i paradiset som bara är för de som fastar.

Profeten (saws) sade: "Paradiset har åtta dörrar, och en av dem heter ar-Rayyan, som ingen kommer att gå in genom den förutom de som fastade."

Tarawih- bönen

Förutom de böner som man ber fem gånger om dagen finns det en annan bön under Ramadan. Den kallas för Tarawih. Man ber Tarawih efter nattbönen (Isha-bönen). Tarawih är inte en obligatorisk bön. Den frivillig men den som ber Tarawih får en stor belöning från Allah. Men vad är den belöning som man får om man ber Tarawih varje natt i Ramadan? Profeten (saws) säger i en Hadith: ”Den som ber under under natten i Ramadan för han tror och hoppas på belöning från Allah, kommer hans tidigare synder att bli förlåtna.” Det betyder att den som håller sig vaken och gör nattböner under Ramadan och han tror och hoppas på belöning för det som han gör kommer Allah då att förlåta alla synder som han tidigare har gjort.