Profeten Muhammeds följeslagare (Sahaba)

Profetens sahaba är de muslimer som levde samtidigt som profeten. De har alltså sett profeten (saws) eller talat med honom.

Sahaba är ett arabiskt ord. Vi säger sahaba om det är flera personer och om det är en person säger vi sahabi. På svenska säger man följeslagare. Profetens följeslagare eller sahaba är de bästa människorna efter profeten Muhammed (saws). De var goda och modiga. De hjälpte profeten och var med honom i de krig som muslimerna hade med andra.

Det är sahaba som har berättat mycket för oss om profeten (saws) och hans sunna. De har berättat om hur profeten levde, vad han gjorde, vad han sade om olika saker och om vad han gillade.

Profeten älskade sina följeslagere och han ville inte att någon skulle tala illa om dem. Därför älskar vi också profetens följeslagare.