Laylatul Qadr
(Maktens natt eller Ödets natt)

I Ramadan finns det en natt som kallas Laylatul Qadr. Allah har gett namnet Laylatul Qadr till den här natten, för det är en natt som har ett mycket stort värde. Det var under denna natt som Koranen sändes ner till profeten Muhammed (saws). Därför är Laylatul Qadr en så speciell natt för muslimer. Den är den viktigaste natten i hela året.

Allah (swt)säger i Koranen: "laylatul Qadr är bättre än tusen månader"

Det betyder om du ber en extra bön under laylatul Qadr räknas det som om du har bett i mer än tusen månader vilket blir mer än åttio tre år. Det här är en stor belöning som en muslim inte vill missa.

När är det Laylatul Qadr?

Laylatul Qadr är en av de udda nätterna bland de sista tio dagarna av Ramadan. Men vi vet inte exakt vilken natt är det.

Det betyder att laylatul Qadr är en av nätterna till den 21:e, den 23:e, den 25:e, den 27:e eller den 29:e dagen av Ramadan. Men många tror att laylatul Qadr är natten till den 27:e dagen av Ramadan.

Vad ska vi göra under laylatul Qadr?

Laylatul Qadr är en natt som är bättre och viktigare än tusen månader. Och eftersom laylatul Qadr kommer bara en gång om året så vill muslimer inte missa fördelarna och nyttan med den här viktiga natten.

De som fastar gör mer dyrkan under denna natt. Exempel på några typer av dyrkan som man kan göra under laylatul Qadr är att göra extra nattböner. Den som stannar uppe den natten och ber kommer Allah att förlåta hans synder.

Profeten (saws) säger i en Hadith: ”Den som ber under Laylatul Qadr med tro och hopp om belöning, kommer hans tidigare synder att bli förlåtna.”

Det innebär att den som håller sig vaken och gör nattböner under Laylatul Qadr och han tror och hoppas på belöning för det som han gör kommer Allah då att förlåta alla synder som han har gjort.

Andra typer av dyrkan som man kan göra under Laylatul Qadr är att läsa Koran och göra du'a.

Vilken du'a ska vi göra när det är Laylatul Qadr?

Aishah(profetens fru) frågade Profeten (saws) om vad hon skulle göra om det var laylat ul-qadr. Han sa till henne att hon skulle säga:

"Allahumma innaka `afuwwun tuhibbul afwa fa`fu `anni".

Det här är på arabiska.På svenska säger man:

”Oh Allah du är Förlåtande, och du älskar förlåtelse så förlåt mig.”

Det är den här du'a som vi ska göra under Laylat ul-Qadr för att be Allah att förlåta oss.