Moskén

Vad är en moské?

En moské är en plats där muslimerna kan göra sina böner och dyrka Allah. Moské heter Masjid på arabiska.

Ordet Masjid betyder platsen där man gör sujud för Allah (swt). Sujud betyder att falla ned inför Allah (swt). Det är det som man gör under bönen.

Moskén är därför en mycket viktig plats för muslimerna. När profeten Muhammed (saws) och muslimerna utvandrade till Medina år 622 e.Kr., var det första som han gjorde i Medina att bygga en Moské. Han deltog också i arbetet.

Eftersom moskén är en så viktig och helig plats bör vi uppföra oss på rätt sätt när vi besöker moskén. Man ska till exempel ta av dig skorna när man går in, vara lugn och stilla, inte kasta skräp, vårda och hålla rent i moskén. Klicka på länken nedan för att läsa om hur man ska uppföra sig i moskén

Etikett (regler) vid besök i moskén

Vad kan man göra i Moskén?

Muslimerna samlas i Moskén för att be de obligatoriska bönerna tillsammans. De kommer också till Moskén på fredagar för att be fredagsbönen där. I Moskén kan man läsa Koranen och det finns också böcker som man kan läsa och lära sig mer om sin religion Islam.
Muslimerna samlas också i Moskén för att be Id-bönen under de muslimska högtiderna Id al-Fitr och Id al-Adha.

Det finns ofta också Koranundervisning i moskén, där barn och vuxna lär sig läsa Koranen.

Vad finns det i en Moské?

Moskén har ett torn eller flera torn. Tornet kallas Minaret. Böneutroparen (Muaddhin) gör adhan (kallar till bön) genom högtalare i moskéns minaret.

En moské har också en kupol eller fler kupoler.

I moskén finns en Mihrab. Mihrab är en grop (en fördjupning eller ett hål) i väggen, som visar riktningen för Qibla. Det betyder åt vilket hål Mecka ligger.

På så sätt kan vi veta riktningen för Qibla, för när vi ber vänder vi oss mot Qibla .

I en moské finns det också en Minbar. Minbar är ett trappsteg som ligger bredvid Mihrab. Imamen står på Minbar när han håller khutba under fredagsbönen.

I moskén finns det också en plats för wudu. Det är för de som vill göra wudu. Inne i moskén ber man på mattor som ligger på golvet. Man ska ta av sig skorna när man går in i moskén.

Minaret

Kupol

Minbar

Mihrab

De mest kända moskéerna

1. Al-Masjid Al-Haram

Al-Masjid Al-Haram Är den viktigaste moskén för muslimerna.

Al-Masjid Al-Haram betyder Den heliga moskén. Den ligger i Mecka i Saudiarabien. Al-Masjid Al-Haram är den enda moské i världen som inte har någon Qibla riktning, eftersom Kaba ligger där mitt i moskén.

Al-Masjid al-Haram är en stor moské. Den är den största moskén i världen. Kaba ligger inne i i Al-Masjid al-Haram. Kaba är den plats som alla muslimer i hela världen vänder sig mot när de gör sina böner. Det är dit som muslimerna reser först när de gör Hajj. Al-Masjid al-Haram är den heligaste moskén och den heligaste platsen på jorden för muslimer.

2. Al-Masjid An-Nabawi.

Al-Masjid An-Nabawi betyder profetens moské och den ligger i staden Medina i Saudiarabien. Den var den första moské som profeten Muhammed (saws) och hans följeslagare byggde i Medina.

Al-Masjid An-Nabawi är den näst heligaste moskén i islam, efter Al-Masjid al-Haram. Den är också en stor moské men den är mindre än Al-Masjid al-Haram. Den byggdes av profeten själv och hans följeslagare, när han kom till Medina år 622 e.Kr.

3. Al-Masjid Al-Aqsa

Al-Aqsa-moskén ligger i staden Jerusalem (Al-Quds). Den är den näst äldsta moskén i islam efter Kaba i Mecka, och är den tredje heligaste moskén efter moskéerna Al-Masjid al-Haram i Mecka och Al-Masjid An-Nabawi i Medina.