Gruppbönen (Salat al-jama-ah)

Man kan göra bönerna ensam eller be dem tillsammans med andra. Bönen tillsammans med andra kallas gruppbön.. På arabiska kallas den Salat al-jama-ah.

När du ber din bön i en grupp får du mer belöning av Allah (swt) än när du ber bönen ensam. Profeten Muhammed (saws) säger i en Hadith att en bön i grupp är 27 gånger mer värd (bättre) än en bön man ber ensam.

Du kan be gruppbönen i moskén eller hemma med dina föräldrar, syskon eller andra. I en gruppbön finns en Imam som leder bönen. I gruppbönen följer alla Imamen i allt som han gör i bönen. De som står bakom Imamen gör precis vad Imamen gör.

När Imamen böjer sig böjer de sig och när han reser sig reser de sig. Och när Imamen läser Koranen högt lyssnar alla. När Imamen är klar med läsningen läser de andra då men de läser tyst.

När två eller fler personer ska be en av de obligatoriska bönerna samtidigt, är det bättre att de ber tillsammans i grupp. De väljer då en person som Imam för att leda bönen.

Exempel på gruppböner är fredagsbönen och de två Id bönerna, Id al-Fitr och Id al-Adha.

Men hur ber man en gruppbön?

Man ber en gruppbön på samma sätt som man gör en bön ensam men i grupp ber man ber med andra och bakom Imamen.

Nu ska vi lära oss be Fajr i grupp. De andra bönerna: Dhuhr, Asr, Maghrib och Isha gör man på samma sätt. Skillnaden är bara att de har fler rak'at än Fajr. I guppbönen blir det en iqamah också efter adhan.
Om hur gör man adhan och iqamah har vi lärt oss redan men om du vill läsa om det igen kan du klicka på den här länken:

Så här gör man adhan och iqamah.

Efter iqamah står Imamen längst fram medan alla andra som ber med honom ställer sig i raka led bakom honom. Ingen ber innan Imamen har börjat. Alla står vända mot Kaba. Raderna ska vara raka och de bedjande bör stå tätt bredvid varandra. Bedjande betyder de som ber.

Under bönen ska man koncentrera sig helt på sin bön och ta bort alla andra tankar från sitt huvud. Dessutom ska man titta på den plats på marken där man lägger pannan och gör sujud.
Ingen börjar be innan Imamen har börjat.

Så här ber vi Fajr i grupp

1. Imamen börjar bönen med Takbiatul-Ihram, dvs Imamen lyfter upp båda händerna upp till öronen eller axlarna och säger högt Allahu Akbar. Alla andra bedjande gör samma sak efter Imamen och säger också Allahu Akbar.

2. Sedan Lägger Imamen händerna på bröstet, med höger hand är över vänster hand. Alla andra gör samma sak. Imamen börjar nu med att säga: Aodhu billahi minash shaitainr rajim. Den här meningen kallas Istiadha. Du läser istiadha i alla böner men bara i första rak'n.
  3. Efter Istiadha läser Imamen sura Al-Fatiha

Vi lärde oss tidigare att i vissa böner läser vi Koranen högt medan i andra böner läser vi tyst. Det gör man också i en gruppbön. I Fajr bönen och i de två första rak’at i Maghrib och Isha läser Imamen Al-Fatiha och en kort sura högt, medan i Dhuhr och Asr läser han tyst.

4. När Imamen läser AL-Fatiha högt, lyssnar man tyst tills han är klar. Och när Imamen säger Wa lad-dhallin säger han och också alla bakom honom: Amin. Amin betyder: OAllah! Allah acceptera vår duaa (åkallan).

5. Efter det läser de andra bedjande Al-Fatiha tyst.

6. Sedan läser Imamen en kort sura efter Al-Fatiha, till exempel sura Al-Ikhlas eller An-Nas eller AL-Falaq eller vilken en annan kort sura man vill.

7. Efter det säger Imamen: Allahu Akbar och går till ruku'. Alla andra gör säger samma sak, de säger: Allahu Akbar och går till ruku'.
  8. I ruku' säger man tyst tre gånger: "Subhana Rabiyal Adhim". Ingen reser sig innan Imamen har rest sig.

9. Sedan reser imamen sig upp och säger: Sami Allahu liman hamidah. Då reser sig alla andra upp och säger: Rabbana wa lakal hamd.

10. Imamen säger nu: "Allahu Akbar" och går ner till sujud. Alla gör samma sak, de säger också: "Allahu Akbar" och går ner till sujud.

11. I sujud säger man tyst: "Subhana Rabbiyal A'la." tre gånger.

12. Alla stannar kvar i sujud tills Imamen har reser sig och säger: "Allahu Akbar". Då reser man också sig med alla andra och säger: "Allahu Akbar" och sätter sig.

13. Imamen säger nu: "Allahu Akbar" och går ner igen till sujud. Alla andra säger också: "Allahu Akbar" efter Imamen och går en gång till ner till sujud.

14. I sujud säger man igen och tyst: "Subhana Rabbiyal A'la." tre gånger.

15. Efter det reser sig Imamen upp och säger: "Allahu Akbar". Alla andra gör också samma sak efter Imamen.

16. Nu är en rak'a klar och den andra rak'an görs på samma sätt.

17. I slutet av andra rak'an sätter sig Imamen och läser Tahiyyat tyst. Alla bakom honom läser också Tahiyyat tyst.

18. Imamen avslutar bönen genom att vrida huvudet åt vänster och säga:

Assalamu alaikum wa rahmatullah.

Och han vrider sedan huvudet åt höger och säger:

Assalamu alaikum wa rahmatullah.

19. Alla gör samma sak och vrider huvudet åt vänster och säger:

Assalamu alaikum wa rahmatullah.

och sedan åt höger och säger: