Id al-Fitr?

Vad är Id al-Fitr?

Id al-Fitr är en av de två högtider som muslimer har.

Id al-Fitr firas den första dagen i den islamiska månaden Shawwal. Shawwal är den tionde månaden i den islamiska kalendern. Den kommer efter Ramadan. När fastan är över firas Id al-Fitr.

Varför firar vi Id al-Fitr?

Ordet Fitr betyder: att bryta fastan eller fastebrytning på svenska. Id al-Fitr eller fastebrytandets högtid är en högtid där vi firar att fastan i Ramadan är slut. Vi är glada och tackar Allah för att Han har hjälpt oss att kunna fasta Ramadan.

Hur firas Id al-Fitr?

Då festar man i tre dagar. Man besöker släkt och vänner. Vänner och ovänner träffas och reder upp problem. Barnen är glada och alla tar på sig sina finaste kläder.

Första dagen av Id samlas man tillsammans med anda muslimer i mosken tidigt på morgonen för att be Id-bönen. Därefter går alla hem och barnen får presenter och pengar. Under Id går man ut med familjen, besöker släktingar och vänner.